Gezond thuiswerken, hoe doe ik dat?

Gezond thuiswerken

Helaas, de pandemie is een feit. Dit betekent voor velen dat ze thuis aan de slag moeten achter de laptop. Een bijkomend voordeel: niet meer heen en weer hoeven reizen met fiets, openbaar vervoer of auto. Maar deze reis naar kantoor was juist voor menigeen een deel van de dagelijkse beweging. Hoe pas je je voedingsinname hierop aan en hoe zorg je ervoor dat je gezond blijft tijdens het thuiswerken? Lees snel verder hoe jij je doel betreft gezond thuiswerken kunt behalen!

Tip 1 voor gezond thuiswerken:

Zorg voor vaste eettijden

Het is belangrijk vaste eettijden te handteren. Waarschijnlijk heb je ook werk ook vaste tijdstippen waarop je luncht, iets eet tussendoor, koffiedrinkt, etc. Middels een vast ritme houd je je focus, voorkom je onnodig snacken en ben je functioneler aan het werk. 

Ook leuk: spreek met collega’s af om via programma’s als Zoom of Microsoft Teams gezellig bij te kletsen onder het genot van een kopje koffie.

Tip 2 voor gezond thuiswerken:

Het belang van genoeg beweging

We kunnen het niet genoeg benadrukken en waarschijnlijk ben je er al van op de hoogte, maar zorg voor genoeg beweging overdag. Dit kan zijn voor-, na- maar vooral tijdens je werkdag. Tussendoor bewegen stimuleert de zuurstoftoevoer na de spieren, waardoor je je concentratie beter vast kunt houden en minder snel vermoeid raakt. Daarnaast gaat het bloed er sneller van stromen, wat de kans op hart en vaatziekten verkleind. Wist je dat 8 tot 11 uur per dag zittend doorbrengen, gelijk staat een risicostijging van 15% op hart en vaatziekten? Een leuke tips om te introduceren onder collega’s? De thuiswerkbingo van Samen Gezond. Dit zorgt voor een gezonde afwisseling van werk en ontspanning tijdens het werk. Daarnaast leer je ook je collega’s nog eens beter kennen! Een win-win situatie dus.

Wanneer je altijd naar je fiets op je werk ging, waarom zou je die routine niet vasthouden met s’ochtends een halfuurtje fietsen of wandelen? Momenteel ook helemaal hip en happening: thuissporten! Cardio of kracht, met of zonder extra gewichten. We hebben hier een paar goede sportoefeningen voor je op een rijtje gezet om je doel te behalen. Namelijk: gezond thuiswerken. 

Tip 3 voor gezond thuiswerken:

Eet niet meer dan nodig & vermijd snacken tussendoor

Tijdens het thuiswerken stijgt de verleiding naar ongezonde snacks en snelle suikers. Belangrijk is om hier niet aan toe te geven. Dit zijn namelijk DE producten die in combinatie met verminderde beweging, zorgen voor die extra kilootjes. Ter inspiratie betreft gezonde snacks, hebben we hieronder de 5 beste snacks en tussendoortjes voor je op een rijtje gezet: 

  1. Fruit: druiven, bananen, appels, etc. fruit brengt weinig calorieën met zich mee, zit vol vezels en smaakt heerlijk. Pas wel op: fruitsoorten als bannen en druiven bevatten veel fructose (fruitsuiker), wat in grote hoeveelheden ook weer niet goed voor je is.
  2. Groenten: komkommer, paprika, sla, tomaat, etc. Ook de meeste groente soorten zitten vol met vezels en andere vitaminen en mineralen. Goed voor het lichaam dus! Wist je dat komkommers zijn zo laag in energie dat je calorieën verbrand tijdens het eten ervan? Mocht je nou niet zo van kale groenten houden, zou je deze in een bakje homemade humus kunnen dippen. Culy.nl deelt hiervoor de lekkerste humus recepten met je!
  3. Een handje noten: de inname van een handje ongebrande en ongezouten noten per dag, zorgt ervoor dat je de goede vetten binnenkrijgt en verlaagd daarnaast de suikercravings.
  4. Schaaltje kwark: een schaaltje magere kwark kan nooit kwaad en zorgt voor een goede inname van eiwitten. Uit onderzoek is gebleken dat de meeste mensen hier een tekort aan hebben in hun dagelijkse voedingsinname. Kom maar op met die kwark dus! 
  5. Koek. Ja, ja, je hoort het goed. Vergeet vooral jezelf niet ook eens lekker te verwennen (met mate natuurlijk). Er hoort namelijk ook plaats te zijn voor de zogeheten ‘Guilty pleassures’ rondom het thema gezond thuiswerken. 

We hopen je hiermee in elk geval een duwtje in de goede richting te hebben gegeven in het kader van gezond thuiswerken. Hele dagen achter de laptop zitten vergt veel energie. Vergeet daarom ook vooral niet te ontspannen tussendoor. Na het lezen van deze blog heb je dan ook zeker een goede reden om tussendoor een wandelingetje te maken. 

Hopelijk heb je iets aan deze informatie. Mocht je nog aanvullingen of vragen hebben, laat ze achter in de comments!

Heel veel succes met deze tips en tot de volgende post!

Was dit artikel nuttig?

Wij van TipTopThuiswerken hopen van harte dat jij net zo enthousiast bent als ons over dit recept! Zie ook onze andere recepten en tips over:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *