Jouw ideale werkplek inrichten? Dat is simpel!

Werkplek inrichten

Helaas brengen wij nu waarschijnlijk allemaal meer tijd door dan dat wij dat zouden willen aan onze werkplek. Vooral nu met COVID-19 zijn we verplicht om thuis te werken. Dus een ideale werkplek inrichten is nu meer dan ooit van belang. Met een paar geweldige tips, kun jij jouw ideale werkplek creëren. Hieronder hebben wij 3 tips over hoe jij het beste jouw thuiswerkplek kunt ordenen. Lees voor de beste tips & tricks snel verder!

Tip 1 voor een georganiseerde werkplek: Voldoende verlichting

Als jij een ideale werkplek wilt inrichten dan moet je beginnen met goede verlichting. De juiste verlichting tijdens het werken is onmisbaar. De aanwezigheid van daglicht is niet vanzelfsprekend voor elke werkplek. Het kan zo zijn dat je ook wel eens ’s avonds moet werken. Toch is daglicht gezond en prettig om bij te werken.

Verlichting

Plaats daarom jouw bureau in de buurt van het raam. Dit zorgt ervoor dat je het meeste natuurlijk licht opvangt. Dit is dan ook het beste licht om actief in te kunnen werken. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat het licht direct op je beeldscherm valt. Dit werkt niet prettig, dus let daarop.

Daarnaast is het natuurlijk hartstikke makkelijk om een bureaulampje op je werkplek te installeren.

Tip 2: Zorg voor een geordende thuiswerkplek

Wat je absoluut NIET wilt hebben is een rommelige werkplek. Dit zorgt voor afleiding, wat leidt tot minder concentratie. Geef daarom al je spullen een vaste plek. De spullen waar geen gebruik van wordt gemaakt kun je het beste weggooien of ergens opbergen.

Controleer voordat je begint aan je thuiswerkdag, of alles dat wat je nodig hebt ook daadwerkelijk aanwezig is. Denk aan de oplader van je laptop, een kladblok, pennen etc. Dit zal je later tijd besparen. Daarnaast behoudt je hierdoor de concentratie, doordat je alles bij de hand hebt. Dus plaats de spullen die je dagelijks gebruikt binnen handbereik. Gebruik mappen om al je papieren in op te bergen en te ordenen. Er zijn voldoende winkels die organizers verkopen, zelfs voor de allerkleinste prulletjes.  

Tip 3: Een comfortabele werkplek

Gezond thuiswerken

Relatief logisch, maar zeker niet onbelangrijk: een comfortabele werkplek. Hiermee bedoelen we een goede bureaustoel, een mooi en fijn bureau op goede hoogte, een prettig beeldscherm, etc. Sinds je van deze spullen geen gebruik meer maakt op kantoor, zou je bijvoorbeeld kunnen vragen of je deze materialen thuis zou mogen installeren. Op die manier creëer je een comfortabele werkplek waar je goed aan de slag kunt!

Tip 4 voor een georganiseerde werkplek: planten?

Last but not least: PLANTEN! Ze staan niet alleen gezellig of maken je werkplek levendiger. Nee, ze dragen vooral aan bij de productiviteit!

Planten zorgen namelijk voor zuivering van de lucht en geven hierbij zuurstof af. Hierdoor dragen ze bij aan een betere concentratie en de reductie van stress. Fun fact: uit onderzoek is gebleken dat mensen met planten in hun werkruimte betere concentratie hebben dan mensen die geen planten in de buurt hebben.

Volgens NASA is de Areca Palm de nummer één lucht-zuiverde kamerplant. De Graslelie komt op plek 2. Voor de vergeetachtigen onder ons: deze planten kunnen prima een dagje zonder water 😉

We hopen dat dit artikel je heeft voorzien van een aantal handige handvaten. Succes met het inrichten van jouw ideale werkplek!

Was dit artikel nuttig?

Wat vond je van deze blog? Deel je op- en aanmerkingen in de comments! Lees daarnaast ook een van onze andere blog-posts!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *