Belangrijke voedingsstoffen – vitamine A

Gedurende het jaar, maar met name tijdens de winter is het van uiterst belang het vitamine level op pijl te houden, vooral belangrijk: vitamine A. De omslag van een warme temperatuur naar koud, maakt dat je extra vatbaar bent voor ziektekiemen. Op dat moment komen de vitamines goed van pas.

Wat doet het?

Vitamine A, ook wel retinol, zorgt voor een gezonde groei. Daarnaast zorgt het voor sterk haar, nagels en huid en is het van invloed op een goede werking van de ogen en het afweersysteem.

Aanwezigheid in voedingsmiddelen

Deze vitamine is een vet-oplosbare vitamine, wat veelal in dierlijke producten voorkomt. Met name in de lever. Daarnaast is het lichaam ook zelf in staat vitamine A aan te maken uit carotenoïden, bijvoorbeeld uit beta-caroteen in wortels of tomaten. Niet voor wordt beta-caroteen ook wel de voorloper van vitamine A genoemd.

vitamine A

Opname in het lichaam

Vreemd genoeg is voor een goede opname van vitamine A, vet nodig. Het lichaam slaat de vitamine in eerste instantie op in de lever, waarna het overschot aan de vitamine in het lichaamsvet wordt gestald.

Het lichaam neemt 70 tot 90% van de stof retinol op en slechts 9 tot 22% van het totaal aan carotenoïden op.

Denk je behoefte te hebben aan extra vitamine, dan hebben we hiernaast de beste vitamine tabletten van bol.com voor je geselecteerd!

Voedingsstoffen

Zoals eerder benoemd, bevindt vitamine A zich voornamelijk in dierlijke producten als vlees, zuivelproducten, vis en eidooier. Daarnaast wordt het ook toegevoegd aan margarine, halvarine en bak- en braadproducten. Bij toevoeging wordt het op de verpakking vermeld.

Het product met de meeste retinol is toch wel echt lever. Een stukje runderlever bevat per 100 gram zo’n 27.000 milligram vitamine A. In leverworst of -paté zit zo’n 1.000 tot 1.200 microgram retinol per belegde boterham. Een makkelijke manier om je gehalte op te krikken dus 😉

Carotenoïden (de voorlopers van vitamine A) vindt je veelal in verschillende soorten groenten, als wortel, boerenkool, spinazie en andijvie.

Functies

Om de functies van dit vitamine nog even wat beter uit te lichten: 

• Draagt bij aan een goed gezichtsvermogen, door er bijvoorbeeld voor te zorgen dat je ogen zich aanpassen aan het donker;

• Vervult een belangrijke rol binnen een normale werking van het afweersysteem;

• Speelt een rol in de ontwikkeling van een ongeboren kind en kinderen in de groei;

• Heeft betrekken op de aanmaak van huidcellen, haar, tandvlees en longweefsel;

• Helpt bij het behouden van een gezonde huid. 

Tekorten en tevelen

Niet om je te laten schrikken, maar we willen binnen het artikel toch even snel de gevolgen van tekorten en tevelen beschrijven. Maak je echter geen zorgen, tekorten komen vrijwel nauwelijks voor wanneer je een normaal eetpatroon aanhoudt. Overschot kan echter wel voorkomen wanneer je veel supplementen of lever consumeert.

Tekort

Tekort aan vitamine A kan leiden tot huid problemen, dof haar, en nachtblinheid. Bij een langdurig tekst kan het zelfs algehele blindheid veroorzaken. 

Te veel

Een teveel aan vitamine A kan voorkomen wanneer je teveel supplementen en lever consumeert. Nou hopen we niet dat je schrikt, maar een teveel aan vitamine A kan tot vergiftiging tot gevolg hebben. De verschijnselen hiervan zijn hoofdpijn, misselijkheid, vermoeidheid en afwijking aan de ogen en huis.

Te velen ontstaan enkel door een overschot van deze vitamine uit dierlijke producten. Het is onmogelijk een overschot op te bouwen uit carotenoïden die uit groente en fruit komen.

Voldoende inname?

Mocht je twijfelen aan een voldoende inname van vitamine A en andere voedingsstoffen? Houdt dan eens een eetdagboek bij. Deze registreert automatisch jouw dagelijkse inname van suikers, vitamine, vezels en andere nutriënten.

We hopen dat dit artikel je heeft geholpen 🙂 Kijk voor meer informatie over de dagelijkse vitamine A behoefte op Voedingscentrum.nl

Was dit artikel nuttig?

Wat vond je van deze blog? Deel je op- en aanmerkingen in de comments! Lees daarnaast ook een van onze andere blog-posts!