Welke voedingsstoffen heb ik nodig tijdens de winter? – vitamine D

Iedereen heeft er last van… We begeven ons door het thuiswerken minder buiten en met een paar weken staat de winter voor de deur. Al helemaal tijdens deze periode is het dus extra belangrijk te letten op de inname van vitaminen en mineralen. Maar wat zijn de gevolgen van een tekort en wat is de aanbevolen hoeveelheid? Binnen dit artikelen geven we antwoorden rondom een van de belangrijkste voedingsstoffen tijdens de winter: vitamine D.

Voedingsstoffen in de winter: Vitamine D

Waarschijnlijk de meest voor de hand liggende vitamine. Toch kan deze niet genoeg worden benadrukt: vitamine D. Zomers maakt ons lichaam dit zelf aan met behulp van de belangrijkste bron van vitamine D: zonlicht. Toch kun je zelfs in de zomer met een vitamine D-tekort kunt komen te kampen. In de winter is deze vitamine dus al helemaal belangrijk!

Voedingsstoffen voor in de winter" vitamine D

Functies van vitamine D

  • Behoudt van stevige botten & tanden doordat het de calciumopname in het lichaam stimuleert
  • Speelt een rol in een goede werking van de spieren
  • Is van belang voor een goed immuunsysteem
  • Draagt bij aan een betere gemoedstoestand

Vitamine D is een van de weinige vitamines die door het lichaam zelf kan worden aangemaakt. Dit gebeurd door middel van uv-straling. Officieel heet dit vitamine D3.

Verder kan deze vitamine ook middels de voeding worden verkregen. Geschat wordt dat de opname van het vitamine uit voeding op zo’n 80% zit.

Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Voor de meeste mensen geldt een dagelijkse hoeveelheid van 10 microgram per dag. Meestal wordt er voldoende verkregen via zonlicht en de voeding. Mocht je je nou zorgen maken, dan luidt het advies om dagelijks zo’n 15 a 30 minuten in de zon te gaan zitten. De huid maakt namelijk zelf vitamine D aan door de werking van UV-licht, mocht dit nodig zijn. Hierdoor is een overschot onmogelijk.

Voor senioren (boven de 70 jaar) geldt overigens een advies van 20 microgram per dag.

Gevolg van tekorten

Bij kinderen kan een ernstig tekort aan vitamine D afwijking aan het skelet veroorzaken (ook wel engelse ziekte of rachitis).

Bij volwassenen kan een langdurig vitamine D-tekort voor botontkalking (osteoporose) of spierzwakte veroorzaken.

Gevolg van overschot

Geen zorgen, een overschot komt niet door langdurig zonnen of voeding. Wel kan een langdurig, hoog gebruik van supplementen hiertoe lijden. Lees hierover meer in het artikel voor- en nadelen supplementen. Ook kun je kijken naar een artikel over vitamine D op voedingscentrum.nl.

Het proces: van pre-actief naar actief

Nadat de vitamine via de voeding is opgenomen, wordt deze in het lichaam door verschillende organen omgezet tot een bruikbare vorm. In eerste instantie wordt de vitamine in de lever omgezet in 25-hydroxyvitamine D. Deze vitamine is nog niet actief, maar aan de hand van de hoeveelheid in het bloed kan worden vastgesteld of het lichaam over voldoende beschikt. Mocht er een tekort zijn, dan wordt in de nieren de 25-hydrovitamine D omgezet in 1,25-dihydroxyvitamine D. Dit is de actieve vorm van vitamine D. deze stof is werkzaam is binnen het lichaam.

Voedingsmiddelen voor vitamine D-intake

De belangrijkste producten met een goede dosis vitamine D:

  • Vette vissoorten als zalm, forel en makreel (3 tot 9,5 microgram per 100 gram)
  • Gekookte eieren (1 microgram per ei)
  • Margarine of halvarine (0,4 microgram per portie)

Supplementen

Maak je je nou echt zorgen om een tekort aan vitamine D deze winter? Geen paniek! Hieronder hebben we de beste multivitaminen van Davitamon voor je geselecteerd!

Dit was de belangrijkste informatie over vitamine D. Meer weten over de effecten van deze vitamine? Bezoek voedingscentrum.nl.


Op onze site vind je meerdere artikelen over het behoudt van een goede gezondheid tijdens het thuiswerken. Bekijk bijvoorbeeld onze post over:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *