Ontspannen werken vanuit huis  

Ontspannen werken vanuit huis, hoe doe je dat eigenlijk? Op welke momenten kan dat en wat is de beste manier op even kort te ontspannen tijdens het werken vanuit huis. Veel mensen hebben namelijk de neiging pauze op te geven & misschien ’s avonds nog wel even de laptop open te klappen, nu de scheidingslijn tussen werk en privé zo dus is. Wij geven je 5 tips over hoe jij lekker kunt blijven ontspannen en lekker kunt uitrusten naast je drukke werk leven!

Tip 1:  Een opgeruimde werkplek

Hoe kun je goed ontspannen na je werk? Laten we maar gaan beginnen met een klassieker. Maar, eentje die wel erg belangrijk is: zorg voor een opgeruimd bureau tijdens je werk of zelfs tijdens de ontspanning! Of je nu nou aan de woonkamertafel zit of achter een bureau op je privékantoortje.

Een opgeruimde werkomgeving stimuleert enorm om de orde te bewaren in je hoofd. Wanneer je steeds van alles kwijt bent en niks terug kan vinden, maakt het dat je uit je focus wordt gehaald en gestrest raakt. En we weten allemaal dat stress iets is wat we absoluut willen vermijden op de werkvloer.

Een simpele tip dus, met een goed resultaat!

Tip 2:  Niet storen!

Om je de focus niet te laten ontnemen door je mobiele apparaat, is tip 2 is gebaseerd op een handige functie van de Iphone: niet storen! Wanneer je deze functie aan hebt staan, kun je inderdaad niet gestoord worden. Meldingen komen niet binnen. Gun jezelf ook een of meerdere van zulke momenten per dag, bijvoorbeeld tijdens de lunchpauze.

Schakel de ‘niet storen’-functie in op je Iphone maar ook bij jezelf. Zet desnoods je koptelefoon op, gooi een concentratie afspeellijst aan en ga even ongestoord voor jezelf bezig. Het is heerlijk om te weten dat je even niet gestoord gaat worden! Zie https://www.youtube.com/watch?v=5TYjN6Yj8go om te kijken hoe je je telefoon handig kan gebruiken tijdens je niet storen tijd !

Tip 3:  Dagdromen is gezond!

Dagdromen. Veel mensen doen dit al, maar onbewust. Bijvoorbeeld in de bus of wanneer je in een dipje zit. Je schrikt weer wakker en denkt ‘OEPS, daar ging weer een kwartier!’ Maar dagdromen is helemaal niet verkeerd. Als je er even doorheen zit, loop gerust naar het raam en ga even staren. Droom even lekker weg! Denk aan leuke dingen en maak je hoofd even leeg. Stel desnoods de zaken even op orde in je hoofd die je nog moet doen. Wat we hiermee willen zeggen: neem gewoon even een momentje van rust om jezelf daarna weer volledig te kunnen focussen! Het is ook belangrijk om te ontspannen na je werk ! Gun jezelf pauzes !

Recept 1 kantoorlunch sandwich

Tip 4:  Lunchpauze

 Je hebt nog genoeg te doen dus je besluit om je pauze maar in te korten of zelfs helemaal op te offeren en door te werken. Dit komt veel voor bij werknemers tijdens deze corona-thuiswerk periode. Doe dit echter niet! Hoe druk je ook bent, gun jezelf even een break. Je weet vast wel dat een mens na de pauze weer een stuk harder aan het werk gaat. Er is weer nieuwe energie dus je kan er weer tegen aan. Die 20 minuten pauze kunnen ervoor zorgen dat jij de rest van de dag efficiënter te werk gaat. Geef je pauze dus niet zomaar op! Daarnaast zorgt het gevoel van geen pauze te kunnen nemen voor stress, en nogmaals: dat willen we natuurlijk niet.

Gratis updates thuiswerken

Tip 5:  Bewegen!

Nu je vanuit je bed meteen achter je beeldscherm duikt, vindt er weinig activiteit plaats. Zorg echter wel voor voldoende beweging! Neem even een pauze als je de hele tijd achter het scherm zit. Ga even weg uit je werksfeer, loop een rondje, schep desnoods even een luchtje buiten en ga weer aan het werk. Het is niet goed voor het menselijke lichaam om uren achter elkaar naar een schermpje te kijken. Ook niet voor jou dus! Gun je hersenen de rust die ze nodig hebben.

Hebben jullie nog meer tips nodig, vind ze dan in deze handige lijst ; https://www.banninkcoaching.nl/thuiswerken-10-tips/

Hoe overleven jullie de werkdruk van het werken vanuit huis? Wat doen jullie eraan om lekker ontspannen te blijven? Laat het achter in de comments. Wij zijn erg benieuwd naar nieuwe creatieve ideeën over hoe jullie ontspannen blijven!

Was dit artikel nuttig?